Dzisiaj chciałbym poruszyć temat benzyny, mianowicie
poruszyć temat 95/98/99+. Bez zbędnej pisaniny postaram się przejść od razu do
rzeczy!

Tutaj podniesie się
krzyk, że jak to, przecież sportowe auta jeżdżą na paliwie mającym ponad 100
oktanów a paliwa oznaczane, jako 99+ (czyli Verva, bp Ulitmate czy Shell
V-Power) zwiększają moc!
W istocie tak jest,
ale tutaj wysoka liczba oktanowa jest tylko i wyłącznie efektem ubocznym. Po
prostu to paliwo ma większą wartość energetyczną, co pozwala na wykrzesanie z
silnika lepszych osiągów. Dlatego na Paliwach z rodziny 99+ ten sam testowany
pojazd o którym pisałem wyżej osiągnął 80,5KM. Dodatkową zaletą tych paliw jest
to, że się czyściej spalają, co w zasadzie dla 97% aut nie ma znaczenia,
ponieważ nie są to jednostki bardzo mocno wysilone, natomiast jeżeli chodzi o
motocykle w których z silnika o pojemności 1 litra osiągamy 170+ koni
mechanicznych, stosowanie takie paliwa może wpłynąć na żywotność silnika. W
samochodach super sportowych to paliwo ma tę zaletę, że jeżeli silnik pracuje
cały czas na wysokich obrotach i jest on wysilony ( bardzo duża moc + praca na
wysokich obrotach) to paliwo, które ma 100 lub więcej oktanów pozwala silnik
chronić przed spalaniem stukowym, o którym pisałem wcześniej (dla silnika tak
wysilonego 95 nie zabezpieczałaby go już wystarczająco).
Gdyby zjawisko
spalania stukowego nie istniało w ogóle, dążylibyśmy do uzyskania paliwa o jak
najmniejszej liczbie oktanowej, niestety jednak istnieje takie zjawisko więc
mam takie a nie inne paliwa.
Podsumowując, jeśli
nie jeździsz ścigaczem, czy super sportowym samochodem, który ma np. z silnika
o pojemności 2 litrów osiąga moc 400 koni mechanicznych nie ma sensu stosować
paliw oznaczanych jako 99+, zaś gdy Twój samochód może jeździć na 95 oktanowej,
to nie ma sensu przepłacać za 98 bo możesz na tym tylko stracić!
Pozdrawiam!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz