sobota, 17 grudnia 2011

Przedni czy tylny napęd? Który lepszy?

Na początek, zacznę od tematu, który jest od jakiegoś czasu kością niezgody i powodem wielu sprzeczek. Tak więc, żeby nie przedłużać... zaczynamy!

Wielu ludzi toczy spory o to który z tych napędów jest lepszy, niestety odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta. Ponieważ w życiu wszystko ma swoje plusy i minusy. Pierwsze samochody miały napęd na tylne koła, także jeszcze powiedzmy 30 lat temu większość aut miała ów napęd, natomiast dzisiaj, wiele pojazdów ma napędzaną oś przednią.
Powiedzmy sobie szczerze, że dla człowieka, który samochód traktuje jako sposób przemieszczenia się z punktu A do punktu B, samochód z napędem na przednie koła jest dużo lepszy. Z prostej przyczyny. Mianowicie koszt produkcji takiego auta jest mniejszy (co jest dla wielu już wystarczającym argumentem), mniej pali ,taki samochód jest łatwiejszy do opanowania dla "zwykłego śmiertelnika" szczególnie w zimie, ponieważ przednie koła są lepiej dociążone i jest łatwiej nad nim zapanować, gdy aura pogodowa nie sprzyja. Czas teraz na parę minusów: kto nie lubi pochwalić się ile to on nie ma koni pod maską? Gdy mamy auto o przednim napędzie i mnóstwo mocy, to niestety trakcja jest słaba, lubi bywać podsterowny, spada komfort jazdy, nie daje wykorzystać tej mocy i powiedzmy sobie szczerze, daje duużo mniejszą przyjemność jazdy niż tylno napędówka...
Tak więc, tylny napęd, może i jest droższy w produkcji, samochody w niego wyposażone ciut więcej palą, może jest dla nieobeznanego kierowcy bardziej niebezpieczny, ale za to w rękach dobrego kierowcy staje się dużo bezpieczniejszy od przednio napędowych aut. Nawet gdy auto ma silnik o potężnej mocy, to trakcja pozostaje bardzo dobra, pozwala wchodzić w zakręty kontrolowanymi poślizgami i komfort jazdy jest dużo lepszy dlatego PRAWDZIWE limuzyny i sportowe auta są wyposażane w ten napęd lub w napęd na cztery koła.
4x4- ten napęd ma najlepszą trakcje, lecz silnik musi mieć odpowiednią moc by samochód miał odpowiednie osiągi, zastosowanie takie napędu powoduje jeszcze większe zużycie paliwa niż w przypadku tylno napędowego, jest najdroższy w produkcji i najbardziej skomplikowany, jeżeli chodzi o naprawy czy serwisowanie. Natomiast daje największe bezpieczeństwo i kontrolę nad pojazdem nawet nie wprawnemu kierowcy.

Tak więc, podsumowując, napęd na przednie koła jest dla zwykłego wyjadacza chleba: jest on najekonomiczniejszy, najtańszy w produkcji, natomiast najgorszy do sportów samochodowych, jeżeli chodzi o dawanie frajdy z jazdy. Tylny napęd jest dla osób ceniących sobie komfort jak i sportowej rywalizacji.


P.S - Ciężko jest jednak opisać tak obszerny temat w skrócie, wiele za/przeciw nie wypisałem, ponieważ ciężko prowadzi się monolog, także zachęcam do dyskusji! Z chęcią popolemizuję !

Pozdrawiam!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz