piątek, 30 grudnia 2011

Rozważania na temat silników!


 Jak wiadomo w motoryzacji spotykamy się najczęściej z 4 typami silników : Rzędowe, widlaste, boxer i Wankla. 
 Najpospolitszym typem są silniki rzędowe, jak sama nazwa wskazuje, cylindry umieszczone są w jednym rzędzie. Silniki te mają najprostszą konstrukcję, są łatwe w serwisowaniu, mało awaryjne i przede wszystkim tanie w produkcji. Większość aut, w dzisiejszych czasach posiada czterocylindrowe rzędowe silniki (R4), jest to bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ przy nie wielkich rozmiarach i w miarę małych kosztach możemy uzyskiwać motory do przeciętnych aut o mocy od ok. 50KM do ok. 160KM na silniku wolnossącym, zależnie od pojemności (przeważnie od 1 litra pojemności do 2.2 litra) . Jednak, żeby czytelnik nie myślał, że silniki rzędowe to tylko te małe do „przeciętnych” samochodów, to chciałbym tutaj wspomnieć o sześciocylindrowych rzędowych silnikach BMW, które w starszych modelach są już legendarne, ale do dziś możemy je spotkać i w nowych modelach np. 125i czy 135i. Ciekawy też jest Oplowski silnik 3.0 24v z systemem Dual Ram.

 Równie popularnym typem silników, są silniki widlaste, które możemy spotkać w wielu amerykańskich autach jak i w wielu z klasy wyższej. Silniki te cylindry mają ułożone w literę V, więc ich podstawową zaletą, jest to, że zajmują mniej miejsca. Stąd rzadko spotykamy silniki rzędowe większe niż 6 cylindrowe, ponieważ zajmują dużo miejsca, zaś np. V8-mki są już bardzo popularne a i w niektórych sportowych autach możemy spotkać i V10, V12 itd. Silniki te łatwo uzyskują wyższy moment obrotowy, niż R-ki, łatwiej się je chłodzi, ale są droższe w produkcji, nieco bardziej uciążliwe w serwisowaniu. Oczywiści są również czterocylindrowe V-ki jak i V6-stki. Spotykamy je między innymi w Mustangach, Ferrari, Mercedesach, Oplach.
 Mniej popularne, ale mimo wszystko często spotykane są silniki typu boxer. Cylindry są tutaj umieszczone naprzeciw siebie praktycznie poziomo, dzięki temu również zajmują niewiele miejsca, a ich główną zaletą jest to, że mają bardzo nisko środek ciężkości. Dlatego silniki tego typu idealnie nadają się do samochodów sportowych. Motory te są dość skomplikowane w budowie, są dość drogie w produkcji i cięższe od wymienionych wyżej. Spotkać je możemy między innymi w Alfach Romeo, Subaru, Porsche.
 Najmniej z tej czwórki popularne są silniki Wankla, o obrotowym tłoku, są to naprawdę ciekawe jednostki, wysokoobrotowe, o małej masie, prostej konstrukcji, dające bardzo ciekawe wrażenia z jazdy pojazdem wyposażonym w ten rodzaj silnika. Niestety przez problemy z jego szczelnością ( co już w dzisiejszych czasach nie było tak uciążliwe ) nie znalazły szerokiego zastosowania - a szkoda. Początkowo były stosowane przez firmę NSU, lecz później Mazda wykupiła licencję od NSU i montowała tego typu silniki do modeli RX-7 i RX-8. W tych modelach silnik ten sprawował się znakomicie, było to naprawdę coś odmiennego, niestety dzięki ekologom i ich nieustannym zaostrzaniem norm, już w tym roku zostaje zamykana produkcja RX-8, ponieważ ich silniki Wankla nie spełniają nowych norm…

 Równie ważna kwestia dla fanów motoryzacji to dźwięk silnika, ogrom ludzi wielbi V-ki za ich dźwięk, ja jednak najbardziej lubię dźwięk Boxerów, jest to coś niesamowitego !

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz