niedziela, 25 grudnia 2011

Benzyna 95, 98 i 99+


Dzisiaj chciałbym poruszyć temat benzyny, mianowicie poruszyć temat 95/98/99+. Bez zbędnej pisaniny postaram się przejść od razu do rzeczy!
 Na sam początek poruszymy kwestię benzyny bezołowiowej 95 i 98. Istnieje wśród społeczeństwa przekonanie, że tankując benzynę 98 oktanową osiągi naszego samochodu wzrastają, nic bardziej mylnego! Wręcz przeciwnie tankując 98, osiągi naszego auta będą gorsze ! (przy testach dla auta o mocy 80KM, na 95 osiągnął on na hamowni 79,4KM zaś na 98, 77,9KM!) Zależy to od tego, pod jakie paliwo zaprojektowano silnik, ale co do tego, że liczba oktanowa paliwa obniża osiągi silnika nie ma wątpliwości. Ponieważ im więcej mamy oktanów w paliwie tym mieszanka spala się wolniej, z czego nie trudno wywnioskować, że w danym czasie spali się mniej paliwa, co bezpośrednio przekłada się na jego osiągi. Liczba oktanowa również wpływa na zminimalizowanie, niepożądanego zjawiska spalania stukowego, lecz dla silnika mocno nie wysilonego benzyna 95 oktanowa już minimalizuje je wystarczająco. Dlatego jeśli nasze auto może jeździć na 95 nie ma sensu tankowania 98! Stąd też, samochody sprowadzane z USA, które są projektowane pod benzynę 85 oktanową, już na 95 mają mniejsze osiągi.

 Tutaj podniesie się krzyk, że jak to, przecież sportowe auta jeżdżą na paliwie mającym ponad 100 oktanów a paliwa oznaczane, jako 99+ (czyli Verva, bp Ulitmate czy Shell V-Power) zwiększają moc!
 W istocie tak jest, ale tutaj wysoka liczba oktanowa jest tylko i wyłącznie efektem ubocznym. Po prostu to paliwo ma większą wartość energetyczną, co pozwala na wykrzesanie z silnika lepszych osiągów. Dlatego na Paliwach z rodziny 99+ ten sam testowany pojazd o którym pisałem wyżej osiągnął 80,5KM. Dodatkową zaletą tych paliw jest to, że się czyściej spalają, co w zasadzie dla 97% aut nie ma znaczenia, ponieważ nie są to jednostki bardzo mocno wysilone, natomiast jeżeli chodzi o motocykle w których z silnika o pojemności 1 litra osiągamy 170+ koni mechanicznych, stosowanie takie paliwa może wpłynąć na żywotność silnika. W samochodach super sportowych to paliwo ma tę zaletę, że jeżeli silnik pracuje cały czas na wysokich obrotach i jest on wysilony ( bardzo duża moc + praca na wysokich obrotach) to paliwo, które ma 100 lub więcej oktanów pozwala silnik chronić przed spalaniem stukowym, o którym pisałem wcześniej (dla silnika tak wysilonego 95 nie zabezpieczałaby go już wystarczająco).
 Gdyby zjawisko spalania stukowego nie istniało w ogóle, dążylibyśmy do uzyskania paliwa o jak najmniejszej liczbie oktanowej, niestety jednak istnieje takie zjawisko więc mam takie a nie inne paliwa.

 Podsumowując, jeśli nie jeździsz ścigaczem, czy super sportowym samochodem, który ma np. z silnika o pojemności 2 litrów osiąga moc 400 koni mechanicznych nie ma sensu stosować paliw oznaczanych jako 99+, zaś gdy Twój samochód może jeździć na 95 oktanowej, to nie ma sensu przepłacać za 98 bo możesz na tym tylko stracić!

 Pozdrawiam!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz